Retail Marketing Day: Act for growth
Het jaarlijkse marketingcongres voor de retailsector zet meer dan ooit de klant centraal: Hoe haal je als retailer het meest uit je marketingbudget?
In stormachtige tijden verschuift de focus in marketing van merken bouwen naar snedige acties met een sterk rendement op de kortere termijn.
De Retail Marketing Day komt eraan op donderdag 19 september. We nodigen je uit voor een dag vol inzichten betreffende Marketing. Verwacht je aan keynotes van onder meer Carrefour, Standaard Boekhandel, Tout Bien Pils, LolaLiza, Ray & Jules, Promojagers & Voyado! |
Bestel nu je tickets met korting vóór 8 augustus en bespaar méér dan 20%! |
HOOFDPROGRAMMA
Veel actueler wordt het niet. Karen Vanstaen, Marketing & Product Director, en Veerle De Witte, CEO, vertellen je samen hoe Standaard Boekhandel een nieuwe merkidentiteit lanceerde.
Al meer dan 100 jaar is Standaard Boekhandel fan van boeken. Boeken zijn onze bestaansreden, zowel gisteren, vandaag als morgen. Om deze stempel in de samenleving te blijven drukken, moderniseerden ze hun merk en dat zonder hun rijke geschiedenis te verloochenen.
Zo blijft de welbekende uil, als symbool voor kwaliteit en kennis, de spil van Standaard Boekhandel. En hun rol als boekhandel benadrukken ze door met een opengeslagen boek de wenkbrauwen van de uil te vormen. Bij Standaard Boekhandel geloven ze immers dat elk boek dat de klanten openslaan, een hele wereld doet opengaan.
Wim Maeyens is General Manager van het hipste biermerk van het moment, Tout Bien, het geesteskind van internetfenomeen Average Rob. Met een unieke aanpak wist Tout Bien als Belgische startup snel een plekje te veroveren in de harten van jonge bierliefhebbers. Wim deelt zijn ervaringen over hoe je je als jonge startup kan onderscheiden in een verzadigde markt & hoe je hierbij een meerwaarde kan bieden voor grote en kleine retailklanten.
//
Digitale innovatie, een slimme platformstrategie, wekelijks nieuwe stuks en een strak stockbeheer zijn de wapens waarmee LolaLiza zich een plaats verovert op de internationale modemarkt. “De beste manier om te overleven, is tevreden klanten te hebben”, zegt CEO Joachim Rubin.
Terwijl traditionele marketingkanalen steeds minder effectief worden in het boeien van hun doelpubliek, introduceert Promojagers een unieke aanpak die zich onderscheidt van de massa. Met een community van meer dan een half miljoen actieve leden, brengt Promojagers authenticiteit en vertrouwen terug in promo-gedreven marketing. En dit slaat in het bijzonder aan bij Gen-Z, een doelgroep die voor vele retailers steeds moeilijker te bereiken valt.
Gunther Devisch is de founder en tevens het boegbeeld van de Promojagers community. Na ervaringen in verschillende marketing agencies en bij retailer Lidl besloot hij een eigen community op te richten, met één centraal doel: zoveel mogelijk mensen helpen besparen.
Pieter-Jan Vanneste is co-founder en Gunthers rechterhand. Met reeds een succesvolle exit in z’n vorige startup op z’n palmares is hij nu als CTO/CMO verantwoordelijk voor het uitbouwen van de Promojagers website/app alsook voor de acquisitie van nieuwe leden. Daarvoor hielp hij als freelancer bedrijven met het opzetten en uitvoeren van hun online acquisitiecampagnes.
Hoe je merk opnieuw uitvinden in een zeer competitieve markt? Ontdek het fascinerende verhaal van hoe Carrefour als challenger zijn strategie de afgelopen maanden heeft aangepast om wendbaarder en scherper te worden.
Niet enkel hoe Carrefour zijn merk heeft gerebrand en zijn positionering heeft aangescherpt, maar ook hoe de interne marketingorganisatie een ingrijpende transformatie ondergaat op het gebied van technologie en cultuur. De boodschap is duidelijk: zelfs een groot, traditioneel bedrijf kan van binnenuit veranderen en zich aanpassen aan nieuwe marktdynamieken door middel van een innovatieve aanpak.
Laat je inspireren door Carrefours reis naar vernieuwing en ontdek hoe een frisse strategie en een nieuwe mindset de weg kunnen banen naar succes in de Belgische retailwereld. Je hoort het allemaal van Ann Vereecken, Strategic Marketing Director.
//
Als impact ondernemer is Gert Linthout actief binnen Mic Mac Minuscule, hippe tweedehands geboortelijsten. Met zusterondernemingen Ray & Jules, the sunny kind of coffee, en cleantech onderneming CEE ontwikkelden zij voor het eerst in 140 jaar een technologie om koffie op grote schaal te roosteren zonder fossiele brandstof. Met als doel om een wereldwijde sectorverandering teweeg te brengen.
Als opiniemaker schrijft hij o.a voor De Tijd. Een warmere, meer duurzame en circulaire maatschappij en economie, daarvoor staat hij ’s ochtends op.
Mathijs Ruigrok van Voyado en Judith De Haas van moderetailer State of Art en Summum verkennen de toekomst van loyaliteit in retail. Ontdek de belangrijkste loyaliteitspijlers, trends, uitdagingen en kansen in de omnichannel-omgeving en doe nieuwe inzichten op die kunnen inspireren tot nieuwe strategieën in een snel evoluerende markt.
Het is niet de meest rooskleurige periode voor de retail. Hoe ga je daar in marketing mee om? Op de Retail Marketing Day ziet dagvoorzitter Gino Van Ossel (Vlerick Business School) zowel retailveteranen als jonge snaken balanceren tussen ‘quick wins’ en langetermijntransformatie: “Moet je de klant actief overtuigen om langs te komen en te kopen – met promotioneel beleid, kortingen, enzovoort – of moet je toch eerder nadenken waar je voor staat als merk, ook al geeft dat misschien minder directe return? Zolang je echt voeling hebt met je consument, kan succesvol ondernemen absoluut nog.”
TIMETABLE
10h00: Welcome @ RetailDetail
10h30: Keynotes deel 1
12h00: Lunch
13h00: Keynotes deel 2
14h30: Koffiebreak
15h00: Keynotes deel 3
17h00: Networking, drinks & bites